FANDOM

Swedish Biogas International (SBI) projekterar, bygger och driver biogasanläggningar i Sverige och utomlands. Företaget har säte i Linköping, har 38 anställda och hade år 2011 en omsättning om 137 miljoner kronor med lönsamhet.

AnläggningarRedigera

Jordberga biogasRedigera

Jordberga biogas

Ägare

SBI (55%), E.ON (20%), Skånska biobränslebolaget (20%) och Nordic Sugar (5%)

Driftstart

2014

Producerad mängd biometan (av fordosgaskvalitet)

11,7 miljoner Nm3/år (110 GWh)

Produktion av biogödsel

110 000 ton/år

Reduktion av CO2

cirka 28 000 ton/år (motsvarande 300 statsbussar)

Jordberga biogas är Sveriges största rötningsanläggning. För att bygga anläggningen investerades cirka 200 miljoner kronor, och den uppfördes i anslutning till det gamla sockerbruket i Jordberga. Byggprojektet inleddes i mars 2013 och första driftsättningen gjordes i april 2014. Anläggningen är ett resultat av ett nära samarbete mellan SBI, E.ON, Skånska Biobränslebolaget (SBB) och Nordic Sugar.

Samarbetet består i att SBI som majoritetsägare har lett projektet, samt byggt och driver produktionsanläggningen, och ansvarar från råvara på anläggningen fram till uppgraderad biogas. Därefter distribueras biogasen via E.ON:s kunder, till exempel Skånetrafikens bussar och publika tankställen. E.ON Gas has förbundit sig att köpa hela produktionen i 15 år.

Råvaran till biogasen är huvudsakligen lokalt producerad grönmassa i sydskånska Jordberga med omnejd och SB3 ansvarar för att utveckla och leverera denna energiproduktion. Förutom biogas produceras en högkvalitativ biogödsel, som går tillbaka till regionens lantbruk, och på så vis sluter det viktiga kretsloppet av näringsämnen.

Externa länkarRedigera

Slumpartad wiki